« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Förhandstitt: Team Fortress 2

Förhandstitt av Team Fortress 2






Med Half-Life revolutionerande spelhuset Valve single-player som vi tidigare känt det. Nu hoppas man göra samma sak med den gigantiska multiplayer-marknaden. Namnet? Team Fortress 2 (TF2).

Om du inte känner till det ursprungliga Team Fortress kan jag berätta att det var en gratis modifiering av det ursprungliga Quake-spelet. Konceptet var enkelt: ta en karta, dela upp spelarna I lag där varje spelare har speciella färdigheter och vapen. Från början fanns det bara fem olika klasser (man är nu uppe I nio). På grund av de olika klassernas styrkor och svagheter var samarbete grundläggande för att kunna uppnå seger.

Baserat på Half-Life
Personerna som låg bakom det ursprungliga Team Fortress från Team Fortress Software arbetar sedan länge för Valve Software (som gjorde Half-Life). Quake-spelmotorn I sin tur är utbytt mot den mer dynamiska Half-Life-motorn. Resultatet är Team Fortress 2 - ett fristående multiplayerspel baserat på Half-Life. Precis som I Unreal Tournament eller Quake III Arena går det även att spela I singleplayer (fast endast simulerad multiplayer mot datorstyrda motståndare - så kallade ”bots”).

Till skillnad mot Quake och Unreal är Team Fortress 2 ett realistiskt spel (tja.. hyfsat). Med andra ord, det är slut på bisarra hopp och överdrivna granatgevär. I TF2 har du samma vapen till ditt förfogande som amerikanska försvaret använder. Även fordon som helikoptrar, tanks och bilar är realistiskt återskapade och kommer att dyka upp på slagfältet.

Klass-samhälle
Det som utgör basen för Team Fortress 2 är de olika spelarklasserna, dvs alla spelare är inte lika bra på allting. Totalt finns det nio olika klasser: Light Infantry, Rocket Infantry, Heavy Infantry, Field Medic, Commando, Sniper, Spy, Engineer och Commander.

Light infantry utgör ryggraden i alla offensiva enheter i TF2. Snabba och lätt utrustade är Light Infantry speciellt användbara vid anfall. Standardbeväpningen utgörs av M180 k-pist och en automatpistol som sekundärt vapen.

Rocket Infantry är tungt utrustade och ej lämpade för närstrid. Minimiavståndet för hans RPG (Rocket Propelled Grenade) är nämligen 20 meter så närstrid är inte att tänka på. På grund av vapnets tyngd måste Rocket Infantry-soldater krypa eller ligga när vapnet avfyras.

Heavy Infantry är tungt beväpnade, dock långsamma. Beväpnad med en M240G tung kulspruta som helst skall monteras med stativ. Används med fördel som ett defensivt vapen pga sin tyngd, eldhastighet och långa räckvidd. Heavy Infantry kommer antagligen att bära en pistol som sekundärt vapen.

Field Medic (sjukvårdare) är trots namnet inte riktigt sjukvårdare som i gamla TV-serien M*A*S*H. I TF2 är Field Medic även den mediumtunga infanteriklassen. Förutom egenskapen att kunna ”hela” lagkamrater kan sjukvårdaren orsaka smärta. Han är beväpnad med en M16/A2 automatkarbin samt en pistol och är relativt rörlig.

För specialuppdrag lämpar sig Commando väl som är en vidareutveckling av en annan karaktär från TF. Commando är utrustad med ett granatgevär och C4-sprängdeg. Sprängdegen kan placeras var som helst (t.ex gold, tak, väggar, fordon m.m.) och kan detoneras antingen med fjärrkontroll eller timer.

Undgå upptäckt
När man spelar spel som Quake III och Unreal Tournament över nätet slås man över hur hatade ”Snipers” är. Varför frågar ni er? Svaret är att en Sniper dödar dig på lång räckvidd, innan du ens märkt vad som hänt , med EN futtig kula. Irriterande och effektiv, alla motståndargeneralers skräck. Som standardbeväpning har Sniper ett ”Sniper Rifle” (surprise!) med otroligt lång räckvidd. Ett skott mot huvudet på två kilometers håll räcker. Skrämmande.

Spionen (Spy) är en intressant klass som när han inte dricker Vodka Martini och spelar Roulette med vackra kvinnor utför vissa uppdrag. Utrustad med en exklusiv pistol med ljuddämpare används spionen som infiltratör. Hans speciella egenskap är att han kan maskera sig som andra soldater genom att t.ex anta andra identiteter och utseenden. En oupptäckt spion bakom fiendernas linje kan orsaka lika mycket skada som en hel pluton army-grunts.

Att bygga broar
De flesta av oss tycker att det är jobbigt nog att bygga saker i fredstid. Men inte de galningar som söker in till ingenjörstrupperna uppenbarligen. Ingenjören (Engineer) är något så ovanligt som en icke-stridbar klass. Han är dock inte obeväpnad (pistol och plasmagevär(!) erbjuds). Vad fyller då en ingenjör för funktion på slagfältet? Svaret är att han kan skapa dels automatiserade vaktkulsprutor, övervakningskameror och energistationer. Även ammodepåer m.m. erbjuder den snälle ingenjören till sina krigiska lagkamrater. Ingenjören är knappast den mest glamorösa klassen, för din överlevnad på slagfältet är han livsviktig.

Att lära sig lyda order
De av er som inte tycker om att ta order, är mer analytiskt än fysiskt lagda eller bara har problem med auktoriteter bör genast söka er till enhetsklassen ”Commander”. Som Commander är ditt uppdrag att organisera och delegera dina lagkamrater för att forma en stridbar enhet. Commander deltar inte själv i striderna utan ser endast kriget utspela sig genom kameror hans soldater bär med sig (samt de bevakningskameror ingenjören byggt). Som Commander är det ditt jobb att utforma en strategi, placera ut waypoints och ge order. Eftersom Commander inte direkt deltar i striden kan han i lugn och ro (ganska lugnt iaf) analysera situationen och tänka ut vad som är bäst för laget. Commander är lagets ögon och hjärna och hans betydelse kan inte underskattas.

Om du fortfarande inte är övertygad om TF2s storhet ta då en titt på screenshots här brevid. Detta är ett spel som bokstavligen kommer att revolutionera multiplayer-marknaden som vi känner den idag. När kommer då detta höjdarspel ut? Ursprungligen skulle Team Fortress 2 släppts innan jul men datorbranschens oundvikliga förseningar har gjort att även i skrivande stund (slutet av februari 2000) är inget bestämt. Det senaste vi hört är slutet av september, men ingenting är klart. När det än släpps kommer TF2 förhoppningsvis vara värt varenda minut du väntat.


av Andreas Olsson



Fakta:
Hårdvarukrav: okänt
Multiplayer: Ja
3D-accelerering: Ja
Spelgenre: First Person Shooter / Real Time Strategy
Releasedatum: Q2/Q3 år 2000
Utvecklare: Valve Utgivare: Sierra
Internetsite: http://www.sierrastudios.com/games/teamfortress

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy