« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: System Shock 2

Recension av System Shock 2 från Looking Glass






Looking Glass är nu äntligen tillbaks med uppföljaren till storsäljaren System Shock. Det första spelet släpptes för ca 6 år sedan och var då ett under av teknologi och innovation. Handlingen var spännande och grep tag i spelaren från första minuten. Så hur är då uppföljaren?

Handlingen i System Shock 2 är minst lika spännande som i första spelet och spelaren hålls på tårna hela tiden. Spelet börjar med att man har tagit värvning i UNN och man har precis avslutat träningen. På sitt första uppdrag ombord skeppet Von Braun väcks man ur sin cryo-sömn av att en olycka inträffar. Från denna stund blir livet bra mycket mer fartfyllt och man kastas in i en handling vilket liknar ens mest fasansfulla mardröm. Slutligen ställs man inför den stora uppgiften att förgöra motståndarna och rädda världen från evig förbannelse.

I början av spelet så får man välja mellan att spela tre typer av karaktärer. Antingen inriktar man sig på att träna sig i mentala krafter (OSA), utbilda sig till en hacker (Navy) eller en ren krigsmaskin (Marine). På så sätt var tanken att man skulle få välja att spela spelet på sitt eget sätt. Men detta faller dock i slutändan genom att handlingen förblir densamma oavsett vilken typ av karaktär man väljer och det lönar sig och välja en person med mer avrundade attribut.

Under spelets gång så får man hela tiden inkommande e-mails från en okänd individ (som senare visar sig vara en helt annan och en smula bekant "person") som talar om för en vad delmålen är. Därtill hittar man loggböcker kvarlämnade av andra personer på skeppet som antingen ger värdefull information eller höjer stämningen ytterligare.

Grafiken i System Shock 2 är mycket välgjord och är baserat på en uppgraderad version från spelet Thief: The Darkening Project. I 1024x768 och med 16 bitars färger får spelet ett mycket rent utseende och ser ganska tilltalande ut. Textures i spelet är väl gjorda och illustrerar på ett mycket bra sätt utseendet i omgivningen. Speciellt kan tilläggas att de textures som används mot slutet är maffigt gjorda och man får känslan av att väggarna verkligen lever. Men den bästa biten är trots allt designen på de olika banorna och Looking Glass har gjort ett minst sagt imponerande jobb med det. Som en liten bonus till er som har spelat System Shock 1 så gör en bekant bana där comeback, men i något förändrad form…

Precis i stil med Thief så har ljudet i System Shock 2 en väldigt stor betydelse. Monsterna i spelet kan faktiskt höra en om man är oförsiktig och springer omkring utan att se sig för, och om larmet går är det bäst att befinna sig någon annan stans. Därtill kommer att monstren har en mycket bra gjord AI och de kan lätt följa dig genom en mängd dörrar och genom ringlande korridorer för att attackera en när man precis tror att man skakat av sig förföljaren. Man hör också rätt bra vart ett ljud kommer ifrån och det rekommenderas varmt att använda hörlurar när man spelar. Däremot blev jag en aning irriterad på kvalitén på ljudet och till stundtals kändes det upprepande och irriterande.

Handlingen fram mot slutet ter sig en aning abstrakt och spårar ur helt på sista banan när handlingen tar plats i en AIs (Artificial Intelligence) minne och banan ska föreställa vara i en virtuell värld. Mest ser det ut som de inte orkat sätta ut textures på banan… Det mesta blir en aning diffust och man får inte riktigt på det klara på hur saker ligger till. I slutändan måste man konstatera att System Shock 2 dessvärre inte kommer att bli lika omdiskuterat som ettan. Tyvärr är det inget med tvåan som är särskilt revolutionerande eller imponerande.


Kristoffer Andersson



Omdöme:
Ett välgjort och intrigerande spel som följer i spåren på det första spelet och kan gott och väl ge många timmars underhåll. Ett måste för System Shock fans.

Betyg: 3.5 av 5

Hårdvarukrav: Pentium 200, 32Mb RAM, 200Mb hd, 4Mb D3D-kort
Testdator: Celeron 450, 128Mb RAM, Riva TNT2 Ultra
Multiplayer: -
Spelgenre: Action / RPG
Releasedatum: ute nu
Pris: ca 429:-
Utgivare: EA Distributör: EA Nordic
Internetsite: http://www.shock2.com

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy