« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Shadowman

Recension av Shadowman från Acclaim






Shadowman är det senaste spelet från Acclaim och beskrivs av många som årets "Tomb Raider Killer". Jämförelser med Tomb Raider och Heretic 2 är därför oundvikliga. Handlingen går ut på att du är Mike LeRoi - även kallad Shadowman. Mike är en slags härskare över "de dödas rike" och det är hans jobb att upprätthålla ordning mellan de dödas rike och den levande världen. Förvirrande? Vänta bara. Allt är nämligen inte frid och fröjd eftersom en grupp mördare försöker bryta symbiosen mellan döda och levande - för att skapa död och förstörelse. Givetvis måste Mike stoppa dem och återställa ordningen.


Spelet utspelar sig på så sätt både i de dödas värld och i den levande världen. När man "dör" i spelet förflyttas nämligen handlingen till döds-världen och man blir ett monster som måste kämpa sig igenom gastar och zombies. Avsevärt mer avancerad handling än Tomb Raider enligt mig. Precis som i Tomb Raider måste man kämpa sig igenom banor genom att döda fiender, klättra, simma, öppna dörrar o.s.v. På vägen plockar man upp både vapen och föremål som hjälper dig i din kamp för det goda. En intressant detalj är att man kan ha ett föremål i varje hand. I vissa lägen kan det vara bra att ha ett special-föremål medan det ibland är en fördel att ha två pistoler som i den bästa Hong Kong-film. Striderna är ganska standard, man kan springa, hoppa, skjuta m.m. En annan intressant finess är att det finns ett "sniper-mode" som är användbart för att skjuta fiender som befinner sig på långt avstånd.

Grafikmässigt är Shadowman mycket bra. Det är inte bara färgsprakande och snyggt utan mycket arbete har lagts ned på detaljer, och det märks. Men precis som i många andra spel av den här typen uppstår det problem med "clipping", dvs att texturerna klipper in i varandra. Som ett exempel kan vara att din arm kan "överlappas" och på så sätt halvvägs försvinna in i en vägg om du står i fel vinkel. Shadowman förutsätter dock att du har ett 3D-kort, och ett modern sådant som kan utnyttja Shadowmans grafikmotor fullt ut. Musik och ljudeffekter är även de mycket stämningsfulla och passar perfekt in i spelets miljö. Det är bättre än de flesta andra spel och förhöjer definitivt spelupplevelsen.

Spelkänslan är bra och enkel - precis som det ska vara för att snabbt komma igång. De tangenter och knappar som spelet använder sig av går snabbt att lära sig men det rekommenderas att man har en bra gamepad. I sina bästa stunder är Shadowman ett spel med action som är snabb och frenetisk. Hela presentationen är bra med snygg grafik, bra ljud/musik och en intressant handling. Alla bör ta en närmare titt på Shadowman, inte bara de som tröttnat på Lara...


Jim Olsson



Omdöme: Ett mycket bra spel som inte når riktigt fram men som ändå lär hålla dig sysselsatt många timmar framöver. Klart värt en närmare titt!

Betyg: 4 av 5

Hårdvarukrav: Pentium 200, 32Mb RAM
Testdator: Pentium III 450, 128Mb RAM, 3dfx Voodoo3 2000
Multiplayer: Nätverk (IPX/TCPIP), Modem, Seriell kabel
Spelgenre: 3D Shooter / Action-Adventure
Releasedatum: augusti '99
Pris: ca 379:-
Utgivare: Acclaim
Internetsite: http://www.acclaim.net/games/shadowman/index.html

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy