« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Mig Alley

Recension av Mig Alley från Empire Interactive






Mig Alley är inte riktigt som andra flygspel, för det är väl inte varje dag det släpps ett spel som behandlar det numera nästan bortglömda Korea-kriget från 50-talet. Det som spelmässigt framförallt skiljer ”Korea” från Andra Världskriget var introduktionen av Jetflygplan i störra skala och strider jetplan mot jetplan vilket var något som hänt ytterst sällan tidigare. Som spelare kan man välja mellan några av erans mest betydelsefulla flygplan, som t.ex

MiG-15, MiG-15bis, F-86 Sabre, P-80 Shooting Star samt det klassiska propellerplanet P-51 Mustang.

Precis som i de flesta andra moderna simulatorspel kan man i Mig Alley välja att spela antingen enstaka uppdrag, ”Instant Action” (du kastas ut i strid direkt) eller att välja en av fem historiska kampanjer. Att spela någon av kampanjerna är att föredra då det ger lite mer känsla av närvaro i konflikten. I en av kampanjerna är man t.ex en så kallad Operational Commander vilket innebär att man kontrollerar en hela styrka med jaktflygplan (upp till 100 stycken!) samt attack-flyg. Uppdraget är att stoppa 1951 års kommunist offensiv och man får bruka alla medel nödvändiga. Med andra ord får man då själv välja ut lämpliga mål, beväpna sina flygplan själv, planera ut flygrutten, formationer och givetvis själv flyga uppdragen om man så önskar. Detta ger spelet ett extra strategi-moment vilket många säkert kommer att uppskatta, det förlänger helt klart spelets livslängd!

Kanske börjar man bli bortskämd med hänförande grafik men när man spelar Mig Alley för första gången känns det inte så speciellt, iallafall grafikmässigt. Det finns andra simulatorspel på marknaden som ser bättre ut men Mig Alley kompenserar detta med utmärkta flygegenskaper och det är väl trots allt spelkänslan som är viktigast? Spelet är baserat på Rowan Softwares Flying Corps spelmotor, den har dock blivit rejält förbättrad med bra 3D-stöd etc. Till skillnad från Flying Corps där man i stort sett uteslutande flög över åkrar finns det stora höjdskillnader i Mig Alley. Det finns både dalgångar, berg och raviner vilket borde göra flygstrider på låg höjd bra mycket roligare.

I avdelningen spelkänsla är verkligen Mig Alley suveränt, alla flygplanen är detaljerat återgivna in i minsta detalj och det går att känna skillnad på en MiG15 och en F-84 Sabre då planen är som natt och dag.

På det hela taget är Mig Alley ett mycket bra spel med snygg grafik, fin spelkänsla och med ett strategi-läge som heter duga. Det känns även fräscht med ett spel som utspelar sig under Korea-kriget med tanke på alla Andra Världskrigsspel som finns ute på marknaden idag och moderna flygspel ska vi bara inte tala om. Detta borde göra Mig Alley till en vinnare, för det finns iallafall inget spel med 50-tals flygplan som är bättre!

Andreas Olsson






Omdöme: Fräscht nyskapande flygspel som kommer att tilltala alla de som tröttnat både på andra världskriget och moderna missiler.

Betyg: 4 av 5

Hårdvarukrav: Pentium 166, 32Mb RAM, 400Mb hd.
Testdator: Pentium II 300, 64Mb RAM, Voodoo 3 3000
Multiplayer: Nätverk (IPX/TCPIP), Modem, Seriell kabel
Spelgenre: Flygsimulator
Releasedatum: ute nu
Pris: ca 399:-
Utgivare: Empire / Rowan Software
Internetsite: http://www.empireflight.com

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy