« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Icewind Dale

Recension av Icewind Dale från Interplay/Black Isle.






Det vore en underdrift att säga att det är goda tider för rollspel just nu. Diablo 2 har som väntat gjort succé, i höst kommer det efterlängtade Baldurs Gate 2 (Shadows of Amn), Vampire the Masquerade har nyligen släppts och likaså Icewind Dale. Detta bör kunna hålla även den mest inbitne rollspelare sysselsatt under den kommande hösten.

Mer strömlinjeformad aktion
Icewind Dale kommer från Bioware och Black Isle Studios. Härstamningen är alltså gemensam med giganten Baldurs Gate (Hädanefter kallat BG). Upplägget av historien är dock något annorlunda. Icewind Dale är mer rätlinjigt. Du börjar med att skapa en grupp äventyrare (istället för en ensam huvudperson som i BG) och för dem sedan på en lång skattjakt genom olika grottmiljöer. Du är mer bunden av historien än i BG, du kan t.ex. inte själv välja att ströva fritt över stora markområden. Tonvikten ligger här i högre grad på att döda fiender och växa sig starkare och mäktigare. Det här får inte missförstås som att Icewind Dale saknar handling, det vore orättvist.

Klassisk fantasy
Äventyren utspelar sig i Forgotten Realms, i den bergskedja som kallas Spine of the World. Som om inte den bistra kylan vore illa nog så plågas även det lilla samhället Kuldahar av andra problem. Invånare försvinner spårlöst i natten, vättar och troll stryker tätt inpå knutarna och en namnlös fiende lurar någonstans bland de höga bergen. En ganska klassisk fantasyhandling med andra ord, som utvecklas väl och faktiskt lyckas bjuda på en och annan överraskning. Berättelsen är indelad i kapitel, med mellansekvenser som läses ur en bok. Här har man lyckats få tag i en bra röstskådespelare som berättarröst som är klart stämningshöjande.

Någon att prata med?
Det finns inte så stort antal fredliga NPC:er (Non Player Characters) som man kan samtala med i Icewind Dale. Det är i och för sig ganska naturligt eftersom det så att säga utspelar sig i glesbygden. De som finns är dock välgjorda och med bra röstskådespelare och det finns många exempel på bra dialog. En av mina personliga favoriter är den ogre med huvudvärk som man möter tidigt i spelet. Hans ideér om botemedel är något oortodoxa… En annan kul detalj är att i vissa fall påverkas dialogen av om du som talar är man eller kvinna, dvärg eller alv, intelligent eller inte. Ibland kan det löna sig att välja en fredligare lösning på problemen, men det är ett val som man får göra själv.

Otäcka odjur
Eftersom man i Icewind Dale möter farligare monster än i Baldurs Gate har man här möjlighet att nå högre erfarenhetsnivåer och använda kraftfullare magi, och det behövs minsann. Man kan nå 1 801 000 erfarenhetspoäng per person, vilket ger en ganska försvarlig eldkraft. Troll, salamandrar, odöda magiker och ödlemän är bara några av de otyg som försöker ha ihjäl din lilla grupp. Själv fick jag en trevlig överraskning då jag såg min första jätte, stark, stöddig och STOR!

Grafik och ljud
Grafiken påminner mycket om Baldurs Gate, med bakgrunder i 2D och figurer sedda snett uppifrån även om den förstås är bättre än i Baldurs Gate. Bland annat kommer man att äventyra sig igenom en slocknad vulkan och ett gammalt alviskt fort, Välgjorda och snygga miljöer, även om jag just nu är lite bortskämd efter att ha spelat Vampire och sett hur grafiken kan utnyttjas i ett rollspel. Då är jag mer imponerad av musiken. Den är vacker, melodierna passar bra i sina sammanhang och är inte störande, men jag tycker inte att den är riktigt lika minnesvärd som musiken från Planescape Torment.

Man känner igen sig
Hur är då spelbarheten? Ja, har man spelat Baldurs Gate lär man inte få några problem. Det mesta är sig likt med spelmotorn Infinity Engine. Några små förbättringar har tillkommit. Man kan t.ex låta spelet pausa automatiskt om man upptäcker än fälla, och man kan se i klara siffror hur mycket liv man har kvar i sig. Har man aldrig spelat Baldurs Gate gör man klokt i att åtminstone snabbt läsa igenom manualen först. Råd nummer ett är att pausa spelet ofta i strid för att ge sina hjältar nya kommandon om man inte vill att de ska bli dödade av första bästa vätte. Helt perfekt är AI:n tyvärr inte. Den är bättre än i Baldurs Gate, hjältarna är inte lika benägna att kollidera med varandra, men man kan fortfarande råka ut för att en av dem bestämmer sig för att gå en lång omväg.

Icewind Dale är ett bra och underhållande spel som jag definitivt kan rekommendera till den som gillar rollspel. Men även om det inte har några större fel tycker jag inte det är så perfekt att det förtjänar högsta betyg. Har du råd och tid ska du köpa Icewind Dale, men tänker du bara satsa på ett spel i höst gör du sannolikt klokare i att vänta på Baldurs Gate 2. Betyget blir 4 av 5.


Maria Olsson



Omdöme:
Ett mycket bra spel som räcker länge. Rekommenderas om du gillar rollspel.

Betyg: 4 av 5

Hårdvarukrav: Pentium 233, 32 MB RAM
Testdator: Pentium II-300, 64mb RAM
Multiplayer: Ja
Spelgenre: RPG / Äventyr
Releasedatum: ute nu
Pris: ca 399:-
Utvecklare: Black Isle Utgivare: Interplay
Internetsite: http://www.interplay.com/icewind/index.html

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy