« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Deep Fighter

Recension av Deep Fighter från Ubi-Soft.






Ledarna för den civilisation vilken man lever i är på väg att gå under. Det har visat sig att allehanda hot från pirater, jättemaneter och jordbävningar har dykt upp på senare tid och ledningen har beslutat sig för att flytta till mindre farliga vatten. Men man behöver tid och det blir upp till en själv att lösa problemen – så klart.

Det som gjorde mig intresserad av spelet från första början var det något annorlunda spelkonceptet. Deep Fighter påminner rätt mycket om Descent spelen (av Volition Inc.). Men den stora skillnaden att då Descent ägde huvudsakligen rum i rymden eller ovanför markytan så är Deep Fighter alltså helt och hållet under vatten. Fordonen man får nöjet att köra är ju som sagt ubåtar och det kanske låter lite tristare än vad det är. Ubåtar är inte direkt kända för sin oerhörda snabbhet och ”action” är kanske inte det första man kommer att tänka på. Men det kan stundtals bli en aning stressat och visst finns det action i spelet för de som vill få sitt lystmäte mättat på det. Men jag skulle också vilja kalla Deep Fighter ett undervattensäventyr. Det finns mer än ett par ganska intressanta miljöer att utforska i spelet, varav en djupvattensgrav är en. Man fick en smått hisnande känsla när graven dök upp framför fören på ubåten och det störtade rakt ned i flera hundra meter.

Bra grafik och stämning
Det bästa med Deep Fighter är trots allt grafiken. Soljuset strilar snyggt genom vattnet ned och speglar sig på havets botten och bildar en ganska familjär undervattensbild. Spelet besitter snygga texturer och väldesignade modeller på de olika farkosterna, byggnaderna och de varelser som simmar omkring där nere. Samtidigt så har Criterion Studios gjort ett mycket bra jobb med att designa de olika banor/områden som finns i spelet. Man tas från allt till ett flodsystem till vulkaniska områden och djupvattensgravar. De har lyckats bygga en rätt bra stämning bara genom den väl avvägda grafiken. Samtidigt finns det några missar som man kanske önskat att de försökt göra en aning bättre. Exempelvis kan man nämna att undervattensexplosionerna är rätt så bedrövliga och man ser att det är en simpel bitmap. Det ska vara som kosmetika – den bästa ser man inte för det blir en del av helheten.

Ljudet är rätt så trevligt och hjälper till att skapa en känsla av att vara under vattnet. Det som däremot är en besvikelse är avsaknade av Surround sound och att ljudet blir stundtals lite upprepande. Instruktioner kommer hela tiden via generalen, vilkens befäl man står under, och man har försökt att bygga upp känslan lite till genom radiotjattret som de andra piloterna och generalen bidrar med.

Kreativ utformning
Det finns mycket som talar för att Deep Fighter är ett ganska så lyckat spel, där främst det faktum att det är ett relativt kreativ tillämpning av en first person miljö. Det är inte ofta spel tar sig ned under vatten och det visar sig vara rätt så intressant. Det finns däremot en sak som irriterar mig inte så lite på Deep Fighter, och det är filmsnuttarna med riktiga skådespelare. Många gånger, tyvärr, är skådespelarna inte de främsta från filmbranschen och det märks väldigt tydligt. Kopplat med den låga budgeten som spel ofta har i förhållande till riktiga filmer blir kvalitén, allt oftare än inte, katastrofal. Så är även fallet i det här spelet. Dessutom kan man tillägga att skådespelarna är helt fel för sina roller och det blir mycket som blir bara fel med de här filmsnuttarna. Hade varigt simplare och säkrare att förlita sig på spelmotorn i stället och lägga in lite röster för att öka stämningen.


Kristoffer Andersson



Omdöme:
Deep Fighter är egentligen värd en fyra, men de stundtals bedrövliga filmsnuttarna drar ned alltför mycket för att ignoreras och bildar snarare en pinsam stämning än det allvaret som de försöker förmedla.

Betyg: 3

Hårdvarukrav: 233 Mhz Pentium, 32 MB RAM, 3D-grafikkort
Testdator: Celeron 450, 128mb RAM, 32mb Riva TnT2
Multiplayer: Ja
Spelgenre: RPG / Äventyr
Releasedatum: ute nu
Pris: okänt
Utvecklare: Criterion Utgivare: Ubisoft
Website: http://www.ubisoft.co.uk/deepfighter/

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy