« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Deep Space Nine

Recension av Deep Space Nine från Simon and Schuster






Pah-wraiths är en uråldrig mäktig ras av rymdvarelser som för länge sen blev förvisade från planeten Bajor. Nu är de på väg att komma tillbaka och vägen till hemligheten med deras makt är delvis genom tre uråldriga ädelstenar. Det är upp till dig, som spelare, att i rollen som en av de tre stora figurerna i den här serien att hitta dessa tre röda stenar innan de andra faktionerna gör det. Bland annat måste man slåss mot Dominions, Cardassasians och Grigari för att nämna bara några av de raser som finns i spelet.

Eftersom spelet är gjort på licens från Paramount Pictures hade speltillverkarna The Collective tillgång till ett flertal av de skådespelare som finns i spelet och man kan känna igen rösterna till flera av de. Inte minst av dessa är Michael Dorn, som gör rösten till Lt. Commander Worf, men även Nana Visitor, som rösten till Major Kira Nerys, samt också Armin Shimerman rösten till den något girige barägaren Quark.

Bygger på Unreal Tournament
Skådespelarna är förstås inte det enda som fantasten till TV serien kommer att känna igen. Stora delar av själva rymdstationen Deep Space Nine finns med i spelet och man kommer göra besök både till stationens brygga och ”promenaden” där man kan kika in i Quarks bar. Dessutom så äger några av uppdragen rum ombord själva rymdskeppet Defiant och man får även ta sig en titt ned på planeten Bajor och andra mindre bekanta ställen. En dröm för Star Trek fantasten.

Spelet bygger på Unreal Tournaments motor vilket innebär att grafiskt sett är spelet mycket snyggt och man har inte vart sen med att använda allehanda effekter för att piffa upp spelet. Men The Fallen äger inte rum, till skillnad mot UT, i första person. I stället har man valt ett tredje persons perspektiv a la Tomb Raider. Faktum är att DS9 påminner en hel del om Tomb Raider serien och det märks framförallt i det faktum att det ständigt blir en mängd klättrande och hoppande mellan balkar och dylikt. Vissa av banorna ser man inte skymten av något ”monster” att ta sikte på utan man får lugnt koncentrera sig på klättrandet i stället. Nu kan man ju lugnt påstå att Star Trek i sig är ju inte känt för högt action tempo och Quake scenerna är ganska långt mellan varandra. Även så i det här spelet och det kanske man kunde ana.

Bra musik och ljud
Musiken i spelet är minst sagt mycket välgjord och det finns ett antal musikspår som man kan känna igen från TV serien. Musiken kommer även att ändra tempo och karaktär om strid inträffar exempelvis så spelaren ska få där lilla extra, som betyder så mycket. Även ljudet är av högsta klass och spelet stödjer 3D positionering av högtalare och att ha ett ljudkort med EAX eller liknande stöd är att föredra. Däremot kan man kanske påpeka det att fullt av explosioner eller knattrande av maskingevär är inte att vänta. Star Trek använder som bekant ”phasers” och jag har alltid tyckt att de låter en aning mesigt. Nu är det trots allt inte det enda vapnet i spelet (tack och lov) så det blir lite mer imponerande framåt slutet av spelet. Det finns totalt 11 vapen i spelet och några vapen man kan förvänta sig att använda är: Cardassian Disruptors, Dominion Shock Blades eller Grigari Plasma Throwers.

Trots att det finns rätt mycket som talar för Deep Space Nine som spel är det något som saknas. Det känns hela tiden som The Collective faller lite kort om målet. Det kan vara det att Star Trek gör sig trots allt inte så bra a la Quake shootemup. Star Trek är mycket mer än så. Det kan också vara det att som speltillverkare måste man nå ända upp till TV seriens ribba för att det ska bli väl värt namnet och med det i bakgrunden blir det kanske en aning svårt att nå ända fram. Stundtals kändes det som man tagit inspiration från andra berömda science fiction filmer, mest noterbart Aliens. Att krypa omkring i gångar i rymddräkt när psykopatiska rymdvarelser lurar runt varje hörn tenderar att dra sig den typen av filmer till minnes. Det kanske är intressant i sig, men inte så likt Star Trek.


av Kristoffer Andersson


Omdöme:
Trots den mycket snygga grafiken, autentiska looken och mycket välkomponerade musiken och välgjorda ljudet faller DS9 en aning kort om målet.

Betyg: 3.5 av 5

Hårdvarukrav: Pentium II 233MHz, 64Mb RAM, 4Mb 3D-grafikkort
Testdator: Celeron 450, 128Mb RAM, 32mb Riva TNT2
Multiplayer: Ja
Spelgenre: Strategi
Releasedatum: ute nu
Pris: vet ej
Utvecklare: The Collective Utgivare: Simon & Schuster
Website: http://www.simonsays.com/thefallen_site/

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy