« Hem

Avdelningar
 » Film & TV
 » Internet
 » Spel
 » Teknik


Resurser
 » Arkiv
 » Forum
 » Nyhetsbrev
 » Tävlingar


Övrigt
 » Annonsera
 » Hjälp
 » In English
 » Om oss

Recension: Ultima Ascension

Recension av Ultima 9 (IX): Ascension






Ultima spelen har genom två årtionden bevisats vara en enorm kassasuccé. Med nästan en miljon sålda exemplar per spel är det ett av de mest sålda serie av spel som någonsin har gjorts. Nu är det dags för det nionde och sista i serien. Origin, som är ägt av spelgiganten Electronic Arts, kommer i stället att ägna sig åt att utveckla online versioner av det så populära rollspelet i fortsättning. Detta är helt i linje med EA:s utlovade miljardsatsningar på att bli störst inom MUD-spelen.

Förseningar har kanske blivit det största kännetecknet för det här spelet, med förseningar på över ett år totalt sett har folk snäst åt Origins löfte att lyckas få ut spelet före juletiden. Men i tid fick de ut spelet, fast kanske inte riktigt i så färdigt skick som de flesta hade hoppats. För det första jag tänker på med det här spelet är buggar. Det finns en enorm mängd grafikbuggar, problem med storyn och hur den utvecklas korrekt, eller inkorrekt kanske man ska säga, och det präglas av problem med Direct3D kort har problem att köra med senaste Directx 7, mycket dålig optimering för Direct3D etc etc. Listan blir lång, vilket är mycket trist för spelet har verkligen potential.

Handlingen är den att för den nionde gången så förs man från planeten jorden över till den fantastiska världen Britannia för att än en gång rädda världen från total förintelse från den så obligatoriska superskurken. Denna skurk är stor, rödfärgad med en rejäl käke så se noga upp för i boxningsringen tar ni han inte.

Ni som har varit med i utvecklingen kring spelet har säkert sett en hel del screenshots och alla har vi häpnats över hur snyggt spelet är. I dagens läge ser spelet fortfarande mycket imponerande ut, trots att grafiken inte har utvecklats nämnvärt de senaste 18 månaderna. Men grafiken tar givetvis ut sin betalning också. Spelet kräver verkligen en superdator för att kunna köras på högsta grafikinställningarna och jag fann mig ganska snart att spela på de lägsta inställningarna för att inte få en alltför låg fps (frames per second – hur ofta bilderna uppdateras). Men det verkliga bekymret med det här spelet är att det kräver en enorm mängd RAM minne för att kunna köras ordentligt. Även med mina 128mb RAM fann jag att datorn kunde swappa hysteriskt för att orka hänga med, med det resultatet att fps blir ännu lägre. Ni som är lyckligt lottade att ha en Athlon 700mhz, Voodoo 3 och 256mb RAM torde kunna spelet som det är tänkt. Vi övriga dödliga får nöja oss med att spela med en sikt på 50 meter. Men oj, vad spelet är snyggt...

I vanlig stil så är spelet mycket stort och nu när jag har spelat i ungefär en vecka så har jag fortfarande inte börjat ana slutet och det mycket tack vare att spelet är ganska svårt och pilligt. Det blir väldigt lätt så att man måste hela tiden fixa nya prylar och springa från ena ändan av världen till den andra för att kunna lösa sina uppdrag. Som tack kan man väl säga att världen är trots allt inte så stor... eller är det dåligt kanske, hmm...

Musiken i spelet är ganska så skickligt komponerad och det finns gott och väl över en timmas musik med i spelet som ska försätta spelaren i den rätta äventyrarstämningen. Jag fann vissa låtar ganska tilltalande och ni som har spelat tidigare Ultimas kommer att känna igen en del musikaliska verk.

Ett annat stort plus med Ultima Ascension är de mycket snyggt gjorda filmsnuttarna i spelet som dyker upp med jämna mellanrum. Där finner ni hjälten i hans klassiska utstyrsel, oavsett i vilket sammanhang kan tilläggas (hmm sängkammarscen i full ringbrynja), samt de så obligatoriska superskurkarna och uppblåsta barbie tjejerna i minimal klädsel. Vad mer kan man önska?

Slutligen kan man väl påpeka att bristerna tar trots allt överhanden efter ett tag och man finner sig ganska frustrerad över att inte ens kunna se vad som finns bakom knuten på kåken man står framför. I mycket dålig fps kan tilläggas. För att sen upptäcka att spelet kraschar precis så man får nog aldrig se vad som finns där ändå. Nej, det märks tydligt att Electronic Arts pressade Origin till att släppa spelet alltför tidigt i vanlig ordning så att de kunde få del i julhandeln.


Kristoffer Andersson



Omdöme:
Spelet har stor potential om bara EA kunde vara tålmodiga nog att hålla spelet i några månader till och fixa alla buggar.

Betyg: 3 av 5

Hårdvarukrav: Pentium II 266, 64Mb RAM, 8Mb 3D-kort, 600M HD
Testdator: Celeron 450, 128Mb RAM, Riva TNT2-Ultra
Multiplayer: Nej
Spelgenre: RPG
Releasedatum: ute nu
Pris: ca 499:-
Utgivare: Electronic Arts Distributör: Electronic Arts
Internetsite: http://www.ultima9.com

av Allamedia.com



Intresserad av Spel? Prenumerera på vårt GRATIS nyhetsbrev:

 

Tillbaka Upp Skicka Diskutera
 

PSP smart-phone från Sony-Ericsson?
Playstation 3 (PS3), Xbox 360, Wii. Vilka är de hetaste spelkonsolerna
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2009
PC: Topp 10 bästa spel 2009
Wii: Topp 10 bästa spel 2009
PlayStation 3, PS3: Topp 10 bästa spel 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2009
PS3 PS2 PSP PC Xbox 360 WII m.fl.: Bästa spel år 2008
Wii: Topp 10 bästa spel 2008
Xbox 360: Topp 10 bästa spel 2008








  © 2005 Arealia AB.
  Om oss | Sekretesspolicy